niedziela, 26 lipca 2015

2015-07-24 Maple Storm

- Would You like some pancakes? 
- Yes, please.
- With maple syrup?
- Of course ... 

Nagła kanonada na zewnątrz schronu przerwała tę jakże słodką, kulinarną konwersację. Kiedy po tygodniach walk wreszcie udało się znaleźć jajka, patelnię i chwilę czasu to akurat w tym momencie te cholerne szwaby musiały zacząć ostrzał ... 

A te wspaniałe naleśniki pachniały tak cudownie ... Akurat teraz?! Cholerne hitlersyny zapłacą za to!

Po tygodniu spędzonym w kieracie pracy udało nam się znów spotkać by pobawić się żołnierzykami. Tym razem Sakwiarz niemal nie zmienił kompanii znów wystawiając piechociarzy z silnym wsparciem artyleryjskim z 277. Infanterie Division. Ja natomiast wróciłem do Kanadyjczyków - tym razem wystawiłem bardziej doświadczonych piechociarzy z 1st Canadian Infrantry Division. Po raz pierwszy spróbowałem wsparcia artyleryjskiego spod znaku

Na koniec wstępu wytłumaczę się jeszcze z niepolskiego tytułu - nie to, że się chcę pochwalić że języki obce nie są mi aż tak obce, ale jakoś tak Klonowy Szturm czy Atak mógłby się kojarzyć z Wojnami Klonów a nie bardzo o to mi chodziło. Poza tym, choć generalnie denerwuje mnie kiedy widzę Atalier Coafiure, Multi Shop czy podobny Megahipersupertool, to jednak czasem po prostu nazwa bitwy/operacji owjskowej anglo- lub niemieckojęzyczna brzmi lepiej. Bo jak Wam się podoba choćby nazwa Rynek-Ogród (Market-Garden)? Dlatego właśnie "Maple Storm" ...

Wracając jednak do samej gry - poniżej szczegółowe składy obu kompanii:

Ordre de Bataille

Kompania piechoty 277. Infanterie-Division

Reluctant Trained
Nuts s.46
  • Volksgrenadier  Company  HQ - 2 Panzerfaust  Assault  Rifle [50]
  • Volksgrenadier  Sturm  Platoon - 5 Panzerfaust Assault  Rifle [120]
  • Volksgrenadier  Schützen  Platoon - 7x  Panzerfaust  Rifle/MG [130]
  • Volks Infantry Gun Platoon - 4x 7.5cm PaK50 gun [95]
  • Volks Tank Hunter Platoon - 4 StuG G (late) [260]
  • Panzer Platoon (Heer) - 4 Panzer  IV  J [350] - Confident Veteran
  • Volks Anti­aircraft Gun Platoon - 3x 3.7cm FlaK43 gun + transport [70]
  • Volks Anti-tank Gun Platoon - 3x 7.5cm PaK40 gun [105]
  • Volks Pioneer Platoon - 10 Pioneer Panzerfaust Rifle team [160]
  • Volks Heavy Artillery Battery - 6x 15cm sFH18 howitzer [290]
PDF

Kompania piechoty 1st Canadian Armoured Division

Confident Veteran
Road to Rome s.46

  • Commonwealth Rifle Company HQ - 2x Rifle team [30]
  • 1 Commonwealth Rifle Platoon - 7x Rifle/MG team, PIAT, Light Mortar [190]
  • 2 Commonwealth Rifle Platoon - 5x Rifle/MG team, PIAT, Light Mortar [150]
  • 3 Commonwealth Rifle Platoon - 5x Rifle/MG team, PIAT, Light Mortar [150]
  • 1 Commonwealth Carrier Platoon - 2x Universal Carrier with .50 cal MG, 1x Universal Carrier with MG [125]
  • 2 Commonwealth Carrier Platoon - 3x Universal Carrier [100]
  • Commonwealth Anti-tank Platoon - 6x OQF 6 pdr gun (late) + transport [220]
  • Corps Field Artillery Battery - 4x M2A1 105mm howitzer + transport [190] US Allied Platoon
  • Corps Field Artillery Battery (155) - 4x M1 155mm howitzer + transport [280] US Allied Platoon
  • Limited Air Support Hurricane IV [170]
  • Auster AOP [25]

PDF

Przygotowanie

Misja: Breakthrough, 1625 pkt. Obie strony to kompanie piechoty więc stronę atakującą wyłonił pojedynek K6, wygrany przez Tomka, z czego zresztą chyba zbytnio zadowolony nie był - pewnie dlatego, że to obrońca wybiera ćwiartki stołu, w których się gracze rozstawiają, a zasada Mobile Reserves dotycząca obrońcy akurat moją kompanię nieznacznie tylko osłabia. Misja jak wszystkie typu Mobile Battle jest mocno zamieszana - strona broniąca rozstawia się w przeciwstawnych sobie ćwiartkach, atakujący musi z kolei przebić się między nimi albo zaryzykować wyjście z rezerwy przy znacznikach.

Rozstawienie

Z powodu dość skomplikowanej sytuacji w tej misji i tym terenie dość długo się obaj z Sakwiarzem rozstawialiśmy - konkretnie od wylosowania misji do początku pierwszej tury ponad pół godziny. Jako pierwszy w misji tej rozstawia się obrońca czyli moi Kanadole ...

Większość alianckich oddziałów rozstawiona została w ćwiartce wschodniej.


W rogu pola bitwy, pod osłoną terenu ustawiła się amerykańska artyleria. Bliżej krawędzi stołu 155mm ...


...nieco dalej 105mm.


Bliżej środka, w lesie ustawiły się działa ppanc., obok 2 pluton piechoty


W zachodniej ćwiartce jako jedyny w tej części pola bitwy zamelinował się 1 pluton piechoty.


Jeszcze rzut oka z drugiej strony pola bitwy. W rezerwie pozostały dwa plutony Carrierów. Z racji zasady Mobile Reserves tylko jeden pluton na stole może mieć pojazdy (w tym transport) - z tego powodu jedynie działa ppanc pozostały z transportem - działa 155mm i 105mm pozostały bez transportu.


 Po drugiej stronie frontu Sakwiarz postanowił zaryzykować i większość sił postanowił pozostawić w rezerwach - dodajmy że są to rezerwy wychodzące z opóźnieniem. Na stole w południowej ćwiartce pola bitwy pojawiły się od pierwszej tury:

- dwa plutony piechoty Sturm Platoon i Schützen Platoon na linii rzeki  ...


... na moście od strony pozycji alianckich stanęła bateria dział ppanc 7.5cm PaK40


W narożniku pola bitwy natomiast stanęły działa piechoty 7.5cm PaK50


Łącznie więc po stronie niemieckiej na stole było 500 pkt - z rezerwy począwszy od 3 tury pojawiać się jednostki o wartości 1130 pkt.

 Tura 1

Pierwsza tura niemiecka jaj nie urywała, co nie było dziwne zważywszy na fakt, że wszystko co kanadyjskie spróbowało się schować, a z drugiej strony niemal wszystko co niemieckie czaiło się w rezerwach. W dużym skrócie piechota ruszyła w kierunku obserwatorów artyleryjskich ukrytych w wieży ratuszowej.


Działa z mostu nic nie zrobiły nie chcąc tracić statusu Gone to Ground

 Tura 1

Rozstawienie kanadyjskie przewidywało dwa warianty rozstawienia niemieckiego. Gdyby Niemcy postanowili większość sił wystawić na początku gry oddziały kanadyjskie generalnie broniłyby się na pozycjach które zajmowały próbując maksymalnie opóźnić atak przeciwnika.

W drugim wariancie, który wybrał Sakwiarz, plan przewidywał przerzucenie wysuniętych dział ppanc i piechoty w kierunku strefy wyjścia rezerw i ten właśnie plan zacząłem realizować w pierwszej turze - 1 pluton piechoty (najliczniejszy) opuścił pozycje zajmowane w pobliżu miasta i ruszył w kierunku znaczników i miejsca wyjścia rezerw niemieckich. Pluton opuścił bezpieczne miejsce pod osłoną terenu - ponosząc ryzyko by w kolejnej turze wykonać ruch At the double i dotrzeć w pobliże znaczników celu.

Miejsce tegoż plutonu zajęły Carriery, które szczęśliwie wyszły już w pierwszej turze.


Carriery wspólnie z baterią dział 105mm mocno przetrzebiły niemiecką piechotę - 3 drużyny z Sturm Platoon-u (to zmusiło nawet do przeprowadzenia testu morale plutonu ale niestety udanego mimo, że na 5+)  i 2 drużyny z Schützen Platoon-u.




Bateria 155mm nieskutecznie ostrzelała działa ppanc


We wschodniej części pola bitwy w kierunku znaczników ruszyły 2 i 3 plutony piechoty, które wcześniej rozstawione były koło dział 105mm i dział ppanc. Również te działa 6-funtowe próbowały ruszyć w kierunku przeprawy - "próbowały" ponieważ trzy z sześciu utknęły próbując ruszyć się w lesie. Pozostałe trzy wraz z dowódcą pomknęły holowane na pełnym gazie do przeprawy ...

 Tura 2

Kolejna tura to po stronie niemieckiej wciąż niewielkie siły - oba plutony piechoty mimo osłabienia kontynuowały atak na obserwatorów


Działa ppanc z mostu ostrzelała przegrupowującą się piechotę



... niszcząc jedną drużynę i przygważdżając pluton.


Artyleria niemiecka próbowała ostrzelać pozycje alianckie - jednak bezskutecznie.

 Tura 2

W kolejnej turze znów szczęśliwie z rezerwy wszedł drugi pluton Carrierów.

Do rejonu znaczników dotarły dwa plutony piechoty - większy z nich dobiegł przy pełnej prędkości (At the Double) ryzykując ostrzał z podwójną ilością strzałów z ewentualnie wychodzącego z rezerwy plutonu niemieckiego. Szczerze mówiąc coś mi się pomyliło i sądziłem, że mam jeszcze jedną turę na przegrupowanie i obsadzenie pozycji obronnych. Ale nawet w obecnej sytuacji byłoby to skalkulowane ryzyko.


Po drugiej stronie stołu oba plutony Carrierów wraz z artylerią ostrzelały piechotę niszcząc kolejne drużyny piechoty - te jednak znów zdały test morale (na 5+).


Druga bateria dział ostrzelała i zniszczyła jedno z dział 7.5cm PaK50

 Tura 3

Na szczęście dla Kanadyjczyków (ale zasadniczo zgodnie ze statystyką - 66%) w trzeciej turze niemieckie rezerwy jeszcze się nie pojawiły. Ograniczone siły niemieckie wiele zdziałać nie mogły - zwłaszcza, że ostatnia drużyna z Sturm Platoon'u zeszła z pola bitwy zgodnie z zasadą Sole Survivor. Ale próbowały - konkretnie dwie drużyny z Schützen Platoon zaszarżowały Carriery - zostały jednak powstrzymane szczęśliwym ogniem osłonowym (5 trafień na 8 strzałów - statystycznie powinno być 4). Jedna drużyna nawet zginęła, a cały pluton powrócił na pozycje wyjściowe do szarży.



Po chwili dopiero zajarzyliśmy, że po utracie kolejnego teamu należał się test morale, który jednak nie został zdany - Schützen Platoon również uciekł z pola walki.

Działa ppanc 7.5cm PaK40 ostrzelały pozycje amerykańskiej...


... i zniszczyły jeden działon z baterii 105mm.


Tak wyglądało pole bitwy na koniec tury (w budynku koło wieży wciąż tkwią drużyny z niemieckiego plutonu, które należy uznać za niebyłe)

Dodaj napis

 Tura 3

Trzecia, kanadyjska tura zaczęła się od ostrzału i zniszczenia dwóch działonów PaK40


Samotny dowódca kompanii w kamienicy blokował możliwość przejazdu Carrierom przez most - więc wszystkie sześć wypuściły tyle ołowiu ile się dało do tegoż Kompaniefuhrer'a - 21 strzałów ... i nic.


PaK 50 zostały ostrzelane przez artylerię, ale równie bezskutecznie


Co ważne, wszystkie plutony piechoty oraz działa ppanc zdołały się okopać - tak więc operacja przegrupowania zakończyła się sukcesem - trzy plutony piechoty i większa część dział ppanc 6-funtowych zbudowały linię obrony wokół znaczników skierowaną do strefy wyjścia niemieckich oddziałów rezerwowych.

 Tura 4

W czwartej turze wszedł jeden pluton niemieckiej - w zasadzie również zgodnie ze statystyką (2 oddziały - 11%, 1 oddział - 44%, 0 oddziałów 44%) - Tomek wybrał, ze tym plutonem będzie najsilniejszy - PzIV, który po wejściu ostrzelał a następnie zaszarżował na pluton piechoty w rejonie najbliższego znacznika - w tym momencie doszedłem do wniosku że ten rejon był jednak zdecydowanie za słabo obsadzony.


Na szczęście jednak atak się nie powiódł - w ostrzale zeszły bodaj dwie drużyny piechoty, ogień osłonowy był nieskuteczny, w szarży zginęły chyba kolejne jedna lub dwie drużyny. Jednak kanadyjskiej piechocie udało się skontratakować i w tym kontrataku udało się zniszczyć jeden czołg przeciwnika. Z kolei niemieckie czołgi nie zdały testu motywacji i zmuszone zostały do wycofania.


Po drugiej stronie pola bitwy nie działo się w tej turze zupełnie nic - działa PaK 50 były przygwożdżone, a PaK 40 nie miały niczego w zasięgu ...

 Tura 4

Korzystając z faktu, że czołgi niemieckie zachomikowały się ciasno w rogu pola bitwy najpierw Kanadyjczycy spróbowali wezwać lotnictwo ale to się nie udało (na 5 kostkach nie wypadła ani jedna piątka i szóstka) a potem do akcji weszła amerykańska artyleria - wystarczyła salwa z dział 155mm i trzy czołgi stanęły w ogniu - druga bateria mogła sobie strzelić w inny cel - nieskutecznie ale to już nie miało znaczenia.



Po drugiej stronie stołu Carriery ponownie próbowały rozstrzelać dowódcę kompanii niemieckiej - znów nieskutecznie




W tym momencie na polu bitwy pozostały 2 plutony niemieckie (PaK 40 i PaK 50) a trzy zostały zniszczone - co oznaczało test morale kompanii - wykonywany na 5+. I tym razem zgodnie ze statystyką Kompaniefuhrer testu nie zdał i mecz zakończył się przegraną Niemców - po raz pierwszy nasza bitwa trwała tak krótko - cztery tury i skończyliśmy przed północą jak nigdy

Podsumowanie

To była bardzo szybka gra - Tomek zaryzykował wejście większością wojsk z opóźnionej rezerwy. Pozwoliło to przerzucić większość oddziałów na właściwe miejsce zanim te rezerwy weszły, zwłaszcza, że w pierwszej możliwej turze te się nie pojawiły. Świetnie spisywała się artyleria amerykańska, która najpierw mocno przerzedziła szeregi niemieckiej piechoty, a potem zniszczyła czołgi. Przydały się też Carriery które tę piechotę wykończyły, choć później utknęły blokowane przez pojedynczą drużynę dowódcy kompanii blokująca przejazd przez most.

Faktem jest, że misja podpasowała broniącej się piechocie, zwłaszcza że to broniący wybiera strony gry. Pomógł mi również fakt, że była to typowa kompania piechoty praktycznie bez pojazdów - dzieki czemu od początku na stole miałem większość jednostek. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz