sobota, 9 stycznia 2016

2016-01-08 Cios w plecy

No cóż. Chyba czas się przyznać - zdaje się że Flames of War z niegroźnej zabawy przekształcił się niepostrzeżenie w chorobliwy nałóg. Wystarczy tydzień bez grania a człowiek już się denerwuje o byle co, ręce się trzęsą, próbuje figurki znaleźć w lodówce albo inne takie objawy się pojawiają ... Ja tak przynajmniej mam ;-)

No może nie ma jeszcze powodów do skierowania na leczenie zamknięte, a wyrozumiałość żony wciąż jeszcze nie została nadwyrężona za bardzo, więc póki co jeszcze się nie zamartwiam i tradycyjnie w piątkowy wieczór spotkałem się wczoraj z przyjacielem moim serdecznym Sakwiarzem na kolejnej potyczce. Najpierw jednak potknęliśmy się o dwie  lufki orzechówki (niestety nie było opcji na więcej środków dopingujących, z powodu konieczności prowadzenia pojazdu w bardzo wczesnych godzinach porannych). A po lufkach jakoś nam raźniej się grało ...

Dla porządku Tomek ciągnął temat Panzerlehrdivision tym razem w formie kompanii zmotoryzowanej, a dla odmiany ja powróciłem do chłopaków z Sherwood - oczywiście w masie czołgów upchanych.

A oto dokładniejszy skład naszych kompanii:

Panzerlehr Division
Kompania zmotoryzowana
Confident Veteran
Atlantik Wall, s.106
  • Gepanzerte Panzergrenadierkompanie HQ - CinC SMG, 2iC SMG, 2x Sd Kfz 251/1 half-track [65]
  • 1 Gepanzerte Panzergrenadier Lehr Platoon - Command MG, 4x MG, 2x Tank-hunter, 3x Sd Kfz 251/1 half-track, upgrade Sd Kfz 251/1 half-track to Sd Kfz 251/10 (3.7cm) half-track [195]
  • 2 Gepanzerte Panzergrenadier Lehr Platoon - Command MG, 4x MG, 2x Tank-hunter [175]
  • Gepanzerte Panzergrenadier Anti-tank Gun Platoon - Command SMG, 3x 7.5cm PaK40 gun [155]
  • Panzer Platoon - Command Panzer IV H, 3x Panzer IV H [360]
  • Tank-Hunter Platoon - Command Jagdpanzer IV, 3x Jagdpanzer IV [380]
  • Puma Panzerspah Platoon - 2x Command Sd Kfz 234/2 Puma, 2x Sd Kfz 234/2 Puma [200]
  • Rocket Launcher Battery - Command SMG, 2x Observer Rifle, 2x Kubelwagen, 6x 15cm NW41 rocket launcher [200]
  • Anti-aircraft Gun Platoon - Command Sd Kfz 10/5 (2cm), Sd Kfz 10/5 (2cm) [60]
PDF

Sherwood Rangers Yeomanry
Kompania pancerna
Confident Veteran
Overlord s.129
  • Independent Armoured Squadron HQ (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Sherman ARV [170]
  • 1 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
  • 2 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
  • 3 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
  • 4 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 3x Sherman I or II or III [240]
  • 5 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 3x Sherman I or II or III [240]
  • Breaching Group - Sherman V, 2x Sherman Crab, 2x AVRE [155]  Confident Trained 
  • Recce Platoon (C3rd) - 3x Humber IV, 2x Otter LRC I [155]  Confident Trained 

Przygotowania


Misja - dziś wylosowaliśmy misję Counterattack. Miało to bardzo dla mnie pozytywne konsekwencje w połączeniu z terenem gdyż Tomek zmuszony był odesłać do rezerwy wszystkie poza jednym plutonem pojazdów a dodatkowo musiał pozbyć się wszystkich transporterów przypisanych do plutonów piechoty. A co to oznacza dla kompanii grenadierów pancernych wie każdy, kto ma jakieś pojęcie o nich ...

Pole bitwy - pole bitwy ułożyli nam do spółki Ola - córka moja i Kuba - syn mego adwersarza. Pole bitwy było ... a co będę opisywać - tak wyglądało:


Dodatkowo na polu bitwy pojawiły się oryginalne akcenty z młodych głów się wywodzące - a to ognisko na wieży ratuszowej


A to latający po dachach czołg słynnej załogi z numerem 102


A co - niech żyje ułańska fantazja młodzieży ...

Format armii - 1780 punktów, oczywiście Late.

Rozstawienie


Też krótko - najpierw obrońca czyli Niemcy. Na moście cały pluton Jagpanzer IV


W lesie przy moście dwa plutony grenadierów pozbawionych broni ppanc (wszystkie drużyny Tank Hunterów przydzielone zostały do Kamfgruppe). Jedna z drużyn blokuje przejazd przez most.


Kampfgruppe z całą piechotną bronią ppanc na drugiej stronie rzeki


I na tyłach Nebelwerfery (proksowane przez sowieckie działa)


Brytyjskie rozstawienie było równie wyrafinowane, co kamuflaż brytyjskich czołgów - trzy plutony Shermanów i pluton AVRE z jednej strony


i dwa kolejne plutony Shermanów oraz Crabów (w tej roli wystąpiły Shermany z działem 76mm)


Ruch zwiadowców


W ruchu zwiadowców brytyjskie samochody pancerne zbliżyły się do mostu



Tura 1


No i bomba poszła w górę! Polska husaria w ataku ...


Zwiadowcy w szarży niszcząc dotarli na skraj lasu blokując ewentualną zasadzkę z tego miejsca


Za mostem zatrzymały się pluton niebieski, żółty i "goły" ...



Na drugim skrzydle pluton Crab'ów na pełnej prędkości (At the double) zaryzykował przejście na nowe pozycje w jednym ruchu. Za nimi już z normalną prędkością ruszyły zielony i czerwony pluton Shermanów.


Tura 1


Niestety już w pierwszej turze z rezerwy wyszedł pluton Pz IV


I jedną salwą zniszczył pluton Crabów


Po drugiej stronie z zasadzki wyszły działa ppanc ...



I zniszczyły jednego Shermana


Z kolei grenadierzy mimo braku broni przeciwpancernej odrzucili w walce wręcz


... zwiadowców niszcząc jeden z pojazdów


Wyrzutnie rakiet nie zdołały położyć zasłony dymnej


Tura 2


Rzut oka po drugiej turze ...


W okolicach ratusza dwa plutony Shermanów zajęły pozycje na linii drzew i lasu ...


... zamykając w rogu pola bitwy pluton Pz IV


Z kolei w północnej części pola bitwy Sherman z niebieskiego i "gołego" plutonu wyparły z lasu piechotę



Z kolei zwiadowcy wyparli z okopanych pozycji wyrzutnie rakiet


Tura 2


Parafrazując "na południu bez zmian" choć w tym przypadku bez ironii ...


... w szczególności "czwórki" pozostały w ukryciu ...


Natomiast na północy do akcji weszły Jagdpanzery ...


... niszcząc dwa Shermany z plutonu niebieskiego ...


Samotny dowódca nebli zaatakował i zniszczył jeden z pojazdów zwiadu .


Kampfgruppe usadowiła się w wiosce.





Tura 3


W trzeciej turze wszystko co choćby teoretycznie mogło zrobić coś Panzerjagerom rzuciłem przeciw nim. nie było tego zbyt wiele - 4 Shermany, Firefly i 2 Humber'y ...



... o dziwo jednak nawet Humbery zaliczyły trafienia w boczny pancerz - w efekcie trzy Panzerjagery zniszczone, czwarty uszkodzony a pluton po niezdanym teście motywacji przestał istnieć ... Jedną salwą zniszczyłem w zasadzie jedyną istotną jednostkę przeciwnika w rejonie znacznika. Dodatkowo AVRE zniszczyły grenadierów na obrzeżu zagajnika.


Po drugiej stronie pola bitwy jeden z plutonu Shermanów zmienił pozycję ostrzeliwując Kampfgruppe, która zaczęła przeprawiać się przez rzekę. Pozycję tego plutonu zajął kolejny


Shermany ostrzelały Kampfgruppe nie powodując strat ale przygważdżając wroga.


W tym momencie wydawało się że sytuacja jest jasna - po utracie 6 Shermanów zniszczyłem najgroźniejszy pluton wroga, drugi wydawał się zablokowany w narożniku pola bitwy daleko od zabezpieczonej strefy znacznika. Tomek się jednak nie poddawał. 

Tura 3


Zablokowany pluton czwórek wspólnie z ...


... wraz z Pumami, które wyszły z rezerwy ...


Zniszczyły kolejne dwa Shermany - po niezdanym teście motywacji kolejny pluton Shermanów odjechał w siną dal ...


W północnej części pola bitwy Niemcom nie udało się nic zrobić - pozostały im dwa dział ppanc przy moście, neble pozbawione dowódcy utknęły przygwożdżone za wzgórzem a Kampfgruppe ukryta była w budynkach wioski ...


Tura 4


Na południu 3 Shermany


ostrzelały stojący w polu pluton "czwórek" - i tylko jedno uszkodzenie.


Natomiast dwa Firefly'e i dowódca kompanii


... zniszczyły jedną i uszkodziły drugą Pumę - niezdane morale i pluton zwiał ...
  

Tak wyglądało pole bitwy w południowej części ...


W północnej części pola bitwy z sytuacji doskonałej po ostrzelaniu przez AVRE i zwiad jedno działo ppanc zostało zniszczone (rozsądne w miarę posunięcie) oraz ataku obu tych plutonów na ostatnie działo (to już głupsze było) straciłem jeden AVRE i zmuszony zostałem do wycofania zwiadu i pozostałego AVRE.


Mimo tego dość idiotycznego kroku a właściwie dwóch sytuacja była całkiem niezła - 4 Shermany, 1 Firefly, 1 AVRE, trzy samochody pancerne ... w rejonie zajętego znacznika ...


Tura 4


Z rezerwy wyszły pozostałe Pumy i działka plot i wraz z "czwórkami" ...


Znów jedną salwą zmiotły kolejne trzy Shermany - w tym zastępce dowódcy


I w południowym sektorze pozostał tylko pojazd naprawczy oraz dwa Firefly i dowódca kompanii...


Tura 5


Przygotowując się do odparcia ataku dwa samotne Firefly'e zajęły pozycje w ukryciu z polem ostrzału na całe podejście do celów misji ... dowódca kompanii wycofując się wciągnął na most wrak tworząc w ten sposób barykadę na moście - liczył się teraz czas i każde utrudnienie mogło mieć znaczenie ...


Tymczasem w strefie północnej ponownie idiotyczne decyzje spowodowały zmianę sytuacji - najpierw atak zwiadu a potem ostatniego AVRE, na jedno działo ppanc zakończyło się znisczeniem obu plutonów ...


... oraz podejściem do znacznika celu piechoty z Kampfgruppe ...


Niewielkie pocieszenie stanowiło w tym momencie zniszczenie nebelwerferów przez żółty pluton Shermanów, zwłaszcza że te ustawiły się na otwartym polu ...

W tym momencie zaczęło się robić późno (grywaliśmy już do później szych godzin, ale za kilka godzin miałem odwieźć małżonkę i córkę na miejsce zbiórki narciarsko-snowboardowego wypadu i musieliśmy już kończyć)


W tym momencie w rejonie znacznika miałem 4 Shermany, kolejny na moście za zagajnikiem, dwa Firefly do powstrzymania "czwórek" i Pum. Tomek zaproponował remis, który mi się nie podobał ale zważywszy na bliskość Kampfgruppy i jej nasycenie bronią przeciwpancerną, obecnie przyznać muszę, że była to propozycja co najmniej fair


Podsumowanie


Pomimo mnóstwa drobnych błędów popełnianych od początku bitwy, dzięki szczęśliwej salwie, udało mi się zlikwidować najgroźniejszy oddział przeciwnika (Panzerjagery) i opanować rejon znacznika. 

Ale potem zamiast ten rejon zabezpieczyć zacząłem na siłę forsować rzekę i atakować ostatnio działo ppanc. i to jeszcze w najgorszy możliwy sposób - a wystarczyło obsadzić las koło znacznika i poczekać dwie tury - których byłoby wówczas za mało na kontratak - czołgi były zbyt daleko i miały jeszcze po drodze dwa Firefly'e, a Kampfrguppe musiałaby przebyć sporą odległość w otwartym polu narażone na zmasowany ostrzał z km-ów. 

Wydaje mi się że nawet szczęśliwe rzuty przeciwnika w południowej części pola bitwy (trzy salwy i trzy zniszczone plutony Shermanów - poza jednym Firefly'em) nie miałyby wówczas znaczenia i bitwa byłaby wygrana ... 

Muszę jednocześnie podkreślić, że Tomek nie popełnił chyba dzisiaj zbyt wielu błędów, a moja przejściowo świetna sytuacja wynikała głównie z fartownej kombinacji ustawienia pola bitwy i misji. Bo przez całą bitwę nie mogłem się skupić, popełniałem drobne błędy - a to ustawienie o pól cala za daleko, a to pod złym kątem, a to zasłonięcie pola strzału ... Te drobiazgi spowodowały niepotrzebne straty, Najgorszy był jednak pomysł atakowania pod koniec bitwy zamiast obsadzenia zdobytego rejonu. Zwykła głupota po prostu ... 


2 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że w pierwszej turze Aliantów mogłeś zrobić nielegalny ruch. Nie rozumiem czemu jeden Humber został za mostem i Shermanami. W turze forsownie podjechałeś na krawędź lasu zostawiając LRC za mostem. Jeśli wyjechałeś im z koherencji tymi 2 Humberami to złamałeś zasady gry.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepraszam, że tak późno odpowiadam. Jeden ze zwiadowców nie ruszał się żeby "odgroundować" przeciwnika za mostem. Humbery jeśli wyszły z koherencji to w fazie walki wręcz - zdjęcia robimy nie na bieżąco ale na koniec każdej tury ...

    OdpowiedzUsuń