No może nie ma jeszcze powodów do skierowania na leczenie zamknięte, a wyrozumiałość żony wciąż jeszcze nie została nadwyrężona za bardzo, więc póki co jeszcze się nie zamartwiam i tradycyjnie w piątkowy wieczór spotkałem się wczoraj z przyjacielem moim serdecznym Sakwiarzem na kolejnej potyczce. Najpierw jednak potknęliśmy się o dwie lufki orzechówki (niestety nie było opcji na więcej środków dopingujących, z powodu konieczności prowadzenia pojazdu w bardzo wczesnych godzinach porannych). A po lufkach jakoś nam raźniej się grało ...
Dla porządku Tomek ciągnął temat Panzerlehrdivision tym razem w formie kompanii zmotoryzowanej, a dla odmiany ja powróciłem do chłopaków z Sherwood - oczywiście w masie czołgów upchanych.
A oto dokładniejszy skład naszych kompanii:
Panzerlehr Division | |
---|---|
Kompania zmotoryzowana | |
Confident Veteran | |
Atlantik Wall, s.106 |
- Gepanzerte Panzergrenadierkompanie HQ - CinC SMG, 2iC SMG, 2x Sd Kfz 251/1 half-track [65]
- 1 Gepanzerte Panzergrenadier Lehr Platoon - Command MG, 4x MG, 2x Tank-hunter, 3x Sd Kfz 251/1 half-track, upgrade Sd Kfz 251/1 half-track to Sd Kfz 251/10 (3.7cm) half-track [195]
- 2 Gepanzerte Panzergrenadier Lehr Platoon - Command MG, 4x MG, 2x Tank-hunter [175]
- Gepanzerte Panzergrenadier Anti-tank Gun Platoon - Command SMG, 3x 7.5cm PaK40 gun [155]
- Panzer Platoon - Command Panzer IV H, 3x Panzer IV H [360]
- Tank-Hunter Platoon - Command Jagdpanzer IV, 3x Jagdpanzer IV [380]
- Puma Panzerspah Platoon - 2x Command Sd Kfz 234/2 Puma, 2x Sd Kfz 234/2 Puma [200]
- Rocket Launcher Battery - Command SMG, 2x Observer Rifle, 2x Kubelwagen, 6x 15cm NW41 rocket launcher [200]
- Anti-aircraft Gun Platoon - Command Sd Kfz 10/5 (2cm), Sd Kfz 10/5 (2cm) [60]
Sherwood Rangers Yeomanry
| |
---|---|
Kompania pancerna | |
Confident Veteran | |
Overlord s.129 |
- Independent Armoured Squadron HQ (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Sherman ARV [170]
- 1 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
- 2 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
- 3 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 2x Sherman I or II or III, Firefly VC [275]
- 4 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 3x Sherman I or II or III [240]
- 5 Independent Armoured Platoon (Sherwood) - 3x Sherman I or II or III [240]
- Breaching Group - Sherman V, 2x Sherman Crab, 2x AVRE [155] Confident Trained
- Recce Platoon (C3rd) - 3x Humber IV, 2x Otter LRC I [155] Confident Trained
Przygotowania |
Misja - dziś wylosowaliśmy misję Counterattack. Miało to bardzo dla mnie pozytywne konsekwencje w połączeniu z terenem gdyż Tomek zmuszony był odesłać do rezerwy wszystkie poza jednym plutonem pojazdów a dodatkowo musiał pozbyć się wszystkich transporterów przypisanych do plutonów piechoty. A co to oznacza dla kompanii grenadierów pancernych wie każdy, kto ma jakieś pojęcie o nich ...
Pole bitwy - pole bitwy ułożyli nam do spółki Ola - córka moja i Kuba - syn mego adwersarza. Pole bitwy było ... a co będę opisywać - tak wyglądało:
Dodatkowo na polu bitwy pojawiły się oryginalne akcenty z młodych głów się wywodzące - a to ognisko na wieży ratuszowej
A to latający po dachach czołg słynnej załogi z numerem 102
A co - niech żyje ułańska fantazja młodzieży ...
Rozstawienie |
Też krótko - najpierw obrońca czyli Niemcy. Na moście cały pluton Jagpanzer IV
W lesie przy moście dwa plutony grenadierów pozbawionych broni ppanc (wszystkie drużyny Tank Hunterów przydzielone zostały do Kamfgruppe). Jedna z drużyn blokuje przejazd przez most.
Kampfgruppe z całą piechotną bronią ppanc na drugiej stronie rzeki
I na tyłach Nebelwerfery (proksowane przez sowieckie działa)
Brytyjskie rozstawienie było równie wyrafinowane, co kamuflaż brytyjskich czołgów - trzy plutony Shermanów i pluton AVRE z jednej strony
i dwa kolejne plutony Shermanów oraz Crabów (w tej roli wystąpiły Shermany z działem 76mm)
Ruch zwiadowców |
W ruchu zwiadowców brytyjskie samochody pancerne zbliżyły się do mostu
Tura 1 |
No i bomba poszła w górę! Polska husaria w ataku ...
Zwiadowcy w szarży niszcząc dotarli na skraj lasu blokując ewentualną zasadzkę z tego miejsca
Za mostem zatrzymały się pluton niebieski, żółty i "goły" ...
Na drugim skrzydle pluton Crab'ów na pełnej prędkości (At the double) zaryzykował przejście na nowe pozycje w jednym ruchu. Za nimi już z normalną prędkością ruszyły zielony i czerwony pluton Shermanów.
Tura 1 |
Niestety już w pierwszej turze z rezerwy wyszedł pluton Pz IV
I jedną salwą zniszczył pluton Crabów
Po drugiej stronie z zasadzki wyszły działa ppanc ...
I zniszczyły jednego Shermana
Z kolei grenadierzy mimo braku broni przeciwpancernej odrzucili w walce wręcz
... zwiadowców niszcząc jeden z pojazdów
Wyrzutnie rakiet nie zdołały położyć zasłony dymnej
Tura 2 |
Rzut oka po drugiej turze ...
W okolicach ratusza dwa plutony Shermanów zajęły pozycje na linii drzew i lasu ...
... zamykając w rogu pola bitwy pluton Pz IV
Z kolei w północnej części pola bitwy Sherman z niebieskiego i "gołego" plutonu wyparły z lasu piechotę
Z kolei zwiadowcy wyparli z okopanych pozycji wyrzutnie rakiet
Tura 2 |
Parafrazując "na południu bez zmian" choć w tym przypadku bez ironii ...
... w szczególności "czwórki" pozostały w ukryciu ...
Natomiast na północy do akcji weszły Jagdpanzery ...
... niszcząc dwa Shermany z plutonu niebieskiego ...
Samotny dowódca nebli zaatakował i zniszczył jeden z pojazdów zwiadu .
Kampfgruppe usadowiła się w wiosce.
Tura 3 |
W trzeciej turze wszystko co choćby teoretycznie mogło zrobić coś Panzerjagerom rzuciłem przeciw nim. nie było tego zbyt wiele - 4 Shermany, Firefly i 2 Humber'y ...
... o dziwo jednak nawet Humbery zaliczyły trafienia w boczny pancerz - w efekcie trzy Panzerjagery zniszczone, czwarty uszkodzony a pluton po niezdanym teście motywacji przestał istnieć ... Jedną salwą zniszczyłem w zasadzie jedyną istotną jednostkę przeciwnika w rejonie znacznika. Dodatkowo AVRE zniszczyły grenadierów na obrzeżu zagajnika.
Po drugiej stronie pola bitwy jeden z plutonu Shermanów zmienił pozycję ostrzeliwując Kampfgruppe, która zaczęła przeprawiać się przez rzekę. Pozycję tego plutonu zajął kolejny
Shermany ostrzelały Kampfgruppe nie powodując strat ale przygważdżając wroga.
W tym momencie wydawało się że sytuacja jest jasna - po utracie 6 Shermanów zniszczyłem najgroźniejszy pluton wroga, drugi wydawał się zablokowany w narożniku pola bitwy daleko od zabezpieczonej strefy znacznika. Tomek się jednak nie poddawał.
Tura 3 |
Zablokowany pluton czwórek wspólnie z ...
... wraz z Pumami, które wyszły z rezerwy ...
Zniszczyły kolejne dwa Shermany - po niezdanym teście motywacji kolejny pluton Shermanów odjechał w siną dal ...
W północnej części pola bitwy Niemcom nie udało się nic zrobić - pozostały im dwa dział ppanc przy moście, neble pozbawione dowódcy utknęły przygwożdżone za wzgórzem a Kampfgruppe ukryta była w budynkach wioski ...
Tura 4 |
Na południu 3 Shermany
Natomiast dwa Firefly'e i dowódca kompanii
Tak wyglądało pole bitwy w południowej części ...
W północnej części pola bitwy z sytuacji doskonałej po ostrzelaniu przez AVRE i zwiad jedno działo ppanc zostało zniszczone (rozsądne w miarę posunięcie) oraz ataku obu tych plutonów na ostatnie działo (to już głupsze było) straciłem jeden AVRE i zmuszony zostałem do wycofania zwiadu i pozostałego AVRE.
Mimo tego dość idiotycznego kroku a właściwie dwóch sytuacja była całkiem niezła - 4 Shermany, 1 Firefly, 1 AVRE, trzy samochody pancerne ... w rejonie zajętego znacznika ...
Tura 4 |
Z rezerwy wyszły pozostałe Pumy i działka plot i wraz z "czwórkami" ...
Znów jedną salwą zmiotły kolejne trzy Shermany - w tym zastępce dowódcy
I w południowym sektorze pozostał tylko pojazd naprawczy oraz dwa Firefly i dowódca kompanii...
Tura 5 |
Przygotowując się do odparcia ataku dwa samotne Firefly'e zajęły pozycje w ukryciu z polem ostrzału na całe podejście do celów misji ... dowódca kompanii wycofując się wciągnął na most wrak tworząc w ten sposób barykadę na moście - liczył się teraz czas i każde utrudnienie mogło mieć znaczenie ...
Tymczasem w strefie północnej ponownie idiotyczne decyzje spowodowały zmianę sytuacji - najpierw atak zwiadu a potem ostatniego AVRE, na jedno działo ppanc zakończyło się znisczeniem obu plutonów ...
... oraz podejściem do znacznika celu piechoty z Kampfgruppe ...
Niewielkie pocieszenie stanowiło w tym momencie zniszczenie nebelwerferów przez żółty pluton Shermanów, zwłaszcza że te ustawiły się na otwartym polu ...
W tym momencie zaczęło się robić późno (grywaliśmy już do później szych godzin, ale za kilka godzin miałem odwieźć małżonkę i córkę na miejsce zbiórki narciarsko-snowboardowego wypadu i musieliśmy już kończyć)
Podsumowanie |
Pomimo mnóstwa drobnych błędów popełnianych od początku bitwy, dzięki szczęśliwej salwie, udało mi się zlikwidować najgroźniejszy oddział przeciwnika (Panzerjagery) i opanować rejon znacznika.
Ale potem zamiast ten rejon zabezpieczyć zacząłem na siłę forsować rzekę i atakować ostatnio działo ppanc. i to jeszcze w najgorszy możliwy sposób - a wystarczyło obsadzić las koło znacznika i poczekać dwie tury - których byłoby wówczas za mało na kontratak - czołgi były zbyt daleko i miały jeszcze po drodze dwa Firefly'e, a Kampfrguppe musiałaby przebyć sporą odległość w otwartym polu narażone na zmasowany ostrzał z km-ów.
Wydaje mi się że nawet szczęśliwe rzuty przeciwnika w południowej części pola bitwy (trzy salwy i trzy zniszczone plutony Shermanów - poza jednym Firefly'em) nie miałyby wówczas znaczenia i bitwa byłaby wygrana ...
Muszę jednocześnie podkreślić, że Tomek nie popełnił chyba dzisiaj zbyt wielu błędów, a moja przejściowo świetna sytuacja wynikała głównie z fartownej kombinacji ustawienia pola bitwy i misji. Bo przez całą bitwę nie mogłem się skupić, popełniałem drobne błędy - a to ustawienie o pól cala za daleko, a to pod złym kątem, a to zasłonięcie pola strzału ... Te drobiazgi spowodowały niepotrzebne straty, Najgorszy był jednak pomysł atakowania pod koniec bitwy zamiast obsadzenia zdobytego rejonu. Zwykła głupota po prostu ...
Wydaje mi się, że w pierwszej turze Aliantów mogłeś zrobić nielegalny ruch. Nie rozumiem czemu jeden Humber został za mostem i Shermanami. W turze forsownie podjechałeś na krawędź lasu zostawiając LRC za mostem. Jeśli wyjechałeś im z koherencji tymi 2 Humberami to złamałeś zasady gry.
OdpowiedzUsuńPrzepraszam, że tak późno odpowiadam. Jeden ze zwiadowców nie ruszał się żeby "odgroundować" przeciwnika za mostem. Humbery jeśli wyszły z koherencji to w fazie walki wręcz - zdjęcia robimy nie na bieżąco ale na koniec każdej tury ...
OdpowiedzUsuń